lauantai 10. tammikuuta 2015

VALASKALA

Lähestymme pikkuhiljaa vuoden tärkeimmän juhlan eli Kristuksen ylösnousemuksen edeltävää paastokautta, Kristuksen ylösnousemuksesta on muutama sitä ennustava ikoni ja symboli kuten kolme nuorukaista tulisessa pätsissä, profeetta Daniel jalopeurain luolassa ja Joona valaskalan vatsassa,
2000 luvun alkupuolella oli minulla eräs työtehtävä johon liittyi kyseisten ikonien maalaus, Joonan kohdalla minulla oli vahva tunne että, olen itse kokenut käynnin valaan vatsassa, tapahtuma on seurannut minua koko elämäni ajan ja jotenkin vaivannut alitajuisesti,
kaikki loksahti paikalleen kun Satakunnan kansa niminen päivälehti julkaisi 50 vuoden takaisen lehtijutun jossa paikkakunnalla vieraili sillivalas ja koululaiset pääsi katsomaan sitä ilmaiseksi,




muistan valaan hajun, se ei ollut kalan vaan tervan ja jonkun aineen sekoitus,
olinko seisonut valaan suussa, miksi? olin siihen aikaan 8 vuotias, en mitenkään yltiöpäinen, mutta utelias, olisinko noussut valaan suuhun katsomaan lähemmin ihmettä? en muista ketään muita paikallaolijoita, oliko mielikuvitukseni kulkenut omia teitään, vielä muistan että valas oli cyngeyksen koulun vieressä kentällä jossa oli yleensä tivolit, lehden mukaan valas oli kuitenkin esillä rannassa Shellin huoltoaseman vieressä, outoa,
Raamatussa kerrotaan kalasta, ei valaskalasta, eikä valaasta vaan suuresta kalasta, en tiedä kuinka olen aina pitänyt että kyseessä oli valaskala joka kuitenkin on väärä nimitys ja valas on nisäkäs, ei kala, lue tästä:

 

Joona rukoilee kalan vatsassa

1 Mutta Herra pani suuren kalan nielaisemaan Joonan. Joona oli kalan vatsassa kolme päivää ja kolme yötä.

2 Hän rukoili Herraa, Jumalaansa, kalan sisuksissa

3 ja sanoi:

-- Ahdingossani minä kutsun Herraa avuksi, ja hän vastaa minulle. Tuonelan kohdusta minä huudan apua, ja sinä, Herra, kuulet ääneni.

4 Sinä heitit minut syvyyteen,
merten sydämeen,
ja virta ympäröi minut.
Sinun tyrskysi ja aaltosi
vyöryivät ylitseni.

5 Minä ajattelin: "Minut on sysätty pois sinun silmiesi edestä. Kuitenkin minä yhä tähyilen pyhää temppeliäsi kohti."

6 Vedet nousivat kaulaani asti,
syvyydet saartoivat minut,
kaislat kietoutuivat päähäni.

7 Vuorten pohjiin minä painuin, vajosin syvyyksien maahan, sen salvat sulkeutuivat takanani ainiaaksi. Mutta sinä, Herra, minun Jumalani, nostit minut elävänä ylös haudasta.

8 Kun voimani jo raukenivat, minä yhä kutsuin Herraa, ja rukoukseni tuli sinun luoksesi pyhään temppeliisi.

9 Ne, jotka luottavat turhiin jumaliin,
hylkäävät ja pettävät sinut.

10 Mutta minä saan uhrata ja laulaa kiitosta sinulle. Minkä olen luvannut, sen minä täytän. Vain Herra voi pelastaa.

          11 Sitten Herra käski kalan oksentaa Joonan kuivalle maalle.

 
Valitan kuvan huonoa laatua, kuvassa siis Joona kalan suussa kädessä avattu kirjakäärö, jossa teksti;
VAIN HERRA VOI PELASTAA!
Alla näkyy käspaikka joka on tehty Joonaan ikonille ja siihen on kuvattu suuri kala.



Tämän halusin kertoa myös siksi kun usein pidetään Raamatun kertomuksia epätodellisina ja kuitenkin ne voi yllättäen kohdata myös tässä ajassa, vanhassa kuvassa näkyy kuinka mies seisoo valaan suussa, totta,
ortodoksisessa kirkossa suuren paaston merkittävin päivä minulle on pyhän Sakkeuksen päivä, Sakkeus nousi puuhun nähdäkseen Kristuksen, niin minäkin vahvistan uskoani muistelemalla Sakkeuksen tempausta kaiken epäuskon keskellä, Sakkeuksen päivää ei ole merkitty kalenteriin joka on tänä vuonna 18.1, ekumeeninen rukousviikko oli kyllä merkitty ja että on 32. Helluntainjälkeinen sunnuntai, Sakkeuksen tavoin haluan nähdä ja uskoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti