lauantai 7. helmikuuta 2015





HELMIKUU 2015
KAPPADOKIAN
KUUKAUSI




DERVISSI
Museon pihalle satojen ihmisten sekaan ajoi yhtäkkiä iso rivi mustia kalliita autoja , joissa yhdessä Turkin lippu liehui auton keulan sivulla, olimme hyvässä seurassa sillä urheiluministeri tuli vierailulle Dervissi luostariin,


 
 


Sana Dervissi oli outo minulle, mutta matkan aikana se valkeni minulle, tässä vähän tietoa asiasta;

Suufilaisuus on islamilainen mystikkoliike, jonka piirteitä ovat henkilökohtaisen uskonnollisen kokemuksen korostaminen, maallistumisen vastustaminen ja askeettisuus. Suufilaisuutta esiintyy sekä sunni- että šiiamuslimien keskuudessa.

Suufi-nimityksen taustalla uskotaan olevan villaa tarkoittava arabian sana ’suf’. Se on ehkä viitannut varhaisten suufilaisten villakaapuihin, joilla he korostivat vaatimattomuuttaan.

Suufilaiset pyrkivät lähestymään Jumalaa runouden, musiikin, mietiskelyn, paaston ja muun muassa tanssin avulla saavutettujen ekstaattisten kokemusten kautta. Osa suufilaisista elää luostareissa ja kiertää kerjäämässä. Näistä kerjäläismunkeista käytetään nimitystä dervissi. Heihin liitetään myös pyörivä tanssi, joka on yksi heidän ekstaasitekniikoistaan.

Suufilaisuus kehittyi 700-luvulla nykyisen Irakin eteläosissa, mistä se levisi islamilaiseen maailmaan. Se on suhteellisen pieni suuntaus. Valtasuuntauksia edustavat muslimit ovat ajoittain suhtautuneet suufilaisuuteen torjuvasti; jotkut ovat jopa tuominneet sen harhaopiksi.


Dervissit kuuluvat suufilaiseen mystikkoliikkeeseen. He ovat muslimeja ja pyrkivät lähestymään Jumalaa muun muassa tanssin kautta.



Rumi Suuri Sufimystikko, filosofi, mietiskelijä ja runoilija Celaleddin Rumi, joka tunnettiin myös nimellä Mevlana, eli Konyassa 1300-luvulla ja perusti Pyöri­vien Dervissien luostarin.

Celaleddin Rumi syntyi Baikhissa, nykyisessä Afganistanissa ja muutti nuorena poikana Konyaan, silloisen seldzhukkien kuningaskunnan pääkaupun­kiin. Kun hänen isänsä kuoli, Bahauddinin hyvä ystävä Sayyid Burhaneddin lähti Konyaan huolehtimaan Mevlanan uskonnollisesta kasvatuksesta.

Mevlana oli uskonnon professori ja arvostettu mystikko. Kun hän tapasi hengellisen kulkurin Shamsin 37-vuotiaana, hänestä tuli myös inspiroitunut runoilija ja ihmisyyden rakastaja. Uudet runokäännökset, joita tehtiin runsaasti 1980-luvulla, toivat Rumista esiin uusia luonteenpiirteitä. Hänet on esitetty sekä hienostuneena että tunteellisena, harkitsevana ja hurmiotilassa olevana, syvästi vakavana ja äärimmäisen huvittavana, valikoivana ja helposti lähestyttävänä. Täydellisestä yleismaailmal­lisuudesta kertoo se, että hän edusti niin monia erilaisia asioita niin monille erilaisille ihmisille.

Pääsimme tutustumaan tähän tanssien esitettävään mystiseen palvelukseen, musiikki oli NEY- huilun, rummun ja muiden soittimien yhteistyötä, tanssi oli näyttävää, sen verran selkoa tuli että tanssijan oikea käsi on kämmen ylöspäin ottean vastaan Jumalan siunauksen ja vasen alaspäin jakaen sitä muille.
Paheksuntaa aiheutti kun esityksen aikana ei saanut kuvata, hyvä, kyseessähän on uskonnollinen palvelus, meillähän on totuttu kännykän räpsähtelyyn kunnioittamatta mitään tai ketään, nämä kuvat otettu jälkikäteen esityksen jälkeen, jota varten esiintyjät poseerasivat.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti