sunnuntai 8. maaliskuuta 2015

KANNATTAAKO?

Viime viikko oli ortodoksikirkon huippumedia viikko johon on jatkuvasti pyrittävä, en tietenkään ota kantaa asiaan, ajattelin kirjoittaa vain aiheesta 

PYHÄ PERINNE - perinne - perinne

minulle on tärkein PYHÄ PERINNE, se mitä kirkon Jumalanpalvelukset antaa minulle ja niihin liittyvät käyttäytymissäännöt, ne on loukkaamattomia,
toiseksi perinne joka on muuttuva yhteisellä päätöksellä, kuten esimerkiksi ehtoollisella käynti ilman joka kertaista katumuksen sakramentilla käyntiä,

ihan viimeksi on perinne,seurakuntalaisten itsensä kehittämiä, yleensä väärinkäsitysten johdosta muodostuneita tapoja, kuten kumartaminen epistolaa luettaessa, ortodoksi kumartaa  vain Evankeliumia luettaessa tai erikseen papiston ilmoitettaessa, jalat ei saa olla ristissä, mutta voi heittää ne vaikka olan yli, huivin käyttö, vaikka Prisman muovikassista muotoiltu, kunhan vain täytät perinne kaanonin,
kun koko aika on täynnä erilaisia luostareista apinoituja tapoja unohtuu rukous, kun menen kirkkoon, laahaan sinne syntisäkkini, yritän olla miettimättä muutoksia joita haluaisin, niitäkin on, mutta päättäjät on sitä varten,
minun tehtäväni on rukoilla itseni puolesta, ei muuttaa kirkkoa, kirkon sääntöjä, olen ortodoksi jonka käytös pitää olla sellainen, että koko maailman ortodoksit voivat hyväksyä sen, ortodoksisuus on yhteistä perinnettä,
piispalla ja muilla papistoon kuuluvilla ei ole mitään merkitystä, he voivat käyttäytyä kuinka haluavat palveluksen ulkopuolella, palveluksessa he kuitenkin edustavat alkukirkosta asti kättenpäällepanemisen kautta pyhitettyä papistoketjua joka jatkuu Kristuksen toiseen tulemiseen asti, he ovat opettajia, esimerkkejä minulle.

Otsikko on -kannattaako?, vastaus kohdallani on - kannattaa,
siis mikä?
olla kristitty jolla on perinteitä vaalittavana, jos mietin mitä perinteitä minulla on jotka eivät liittyisi ortodoksiseen kirkkoon ja ortodoksiseen elämään, niin en muista yhtään, mietin aika kauan, mikään maallinen perinne ei ole pitänyt minusta..

 
 Tuli ortodoksi kirkossa kuvastaa palavaa rakkautta Kristukseen, Jumalaan ja kaikkiin pyhiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti