RISTIN KAUTTA PARATIISIIN

Esitelmä 28.3. 2019 Pyhittäjä Stefanos tunnustajan muistopäivänä.
Nurmeksen ortodoksinen kirkko

Kaiken kuvallisen alkuna oli Viimeinen tuomio ikoni joka oli minulla mukana julisteena.

Valitan kuvan laatua, lasi tekee heijastuksia, ikonissa on kuvattu kaikki mikä liittyy paratiisiin matkalla. Keskellä ikonia kulkee Maailman synnin käärme joka lähtee Aatamin jalasta, siinä on tulliasemia joilla tutkitaan erilaisia asioita, kuten, ylpeys, kateus, ahneus, epätoivo,väkivalta, ym
Oikealla alhaalla on helvetti ja vasemmalla on paratiisin portti.

Suuripaasto on katumuksen, kilvoituksen ja parannuksen aikaa. Paastolla yritämme ottaa osaa Kristuksen kärsimyksiin.
Kristuksen risti antaa voimaa ja toivoa, sillä kärsimyksiä seuraa ylösnousemus, siksi olemme viettäneet keskellä paastoa Ristin kumartamisen sunnuntaita ja sitä seuraavaa Ristin viikkoa saadaksemme voimaa kilvoitella paaston loppuun.


Ikonissa on nähtävillä aurinko-punainen, pimentynyt, kuu- sininen ja Akanthus seppele, lisäksi IC XC- Jeesus Kristus ja NI-KA Hän voittaa.

RISTIN SYNTY
Vanhurskas Aabrahan oli innokas puiden kasvattaja, mutta puut eivät menestyneet ja hän antoi siemeniä (sypressi, mänty, setri) Lootille.


Loot istutti siemenet ja kasteli puuta Jordanin vedellä,
puusta kasvoi kolmen puulajin Ristipuu.
Puu kasvoi Rehaviahin laaksossa ja puun paikalle rakennettiin luostari, luostarissa on edelleen kappeli joka osoittaa Ristipuun paikan ja jota puuta käytettiin Ristin rakentamiseen.
Ikonissa on käytetty kyseisiä puulajeja joita oli vaikea saada suomessa paitsi mäntyä, osan pohjasta olen jättänyt puulle opetustarkoituksessa, itse ikonissa Loot, joka oli Aabrahamin veljenpoika (muistopäivä 9.10) kastelee puuta Jordanin vedellä, puun vieressä kasvaa basilikaa.


PYHÄ KEISARINNA HELENA
Vuonna 326 keisarinna Helena (muistopäivä 21.5) teki pyhiinvaelluksen Palestiinaan ilmeisesti sovituksena kahdesta murhasta jotka olivat varjostaneet hänen poikansa keisari Konstatinoksen hallitusta.
Keisarinna Helenan aikana aloitettiin Jerusalemissa kaivauksia niillä paikoilla joissa oletettiin olevan Kristuksen ristiinnaulitsemispaikka, paikka löytyi ja Ristinpuu (muistopäivä 14.9)
Ristinpuuta ei enää ole  vaan jaettuna paloina ympäri maailmaa.
(lähde Synaksarion -toukokuu)


Pyhän keisarinna Helenan ikonissa taustalla on Risti ja basilika seppele.
Tarkistin ikonin tietoja ja hämmästyin koska aiemmin pyhän keisarinna Helenan etuliite on ollut Apostolienvertainen, tarkistin asian monesta paikasta, Synaksariossa sitä ei enää ole, ei myöskään ortodoksisessa kalenterissa,
vuoden 2015 kalenterissa oli vielä sekä keisari Konstantinoksen ja hänen äitinsä etuliite Apostolienvertaiset.


LÄHESTYMME PARATIISIA

PÄÄSEEKÖ KAIKKI TAIVAASEEN? KYLLÄ!, MUTTA MINNE SINNE, SELVITTELEN SITÄ TÄSSÄ:

PARATIISI- MUURIEN YMPÄRÖIMÄ
PUUTARHA

Paratiisi on idässä (Gen.2:8) Eedenin puutarha on asetettu vanhurskaita varten, jopa paikkoina mainitaan vuoret.
Paratiisi koostuu kolmesta tasosta.
Paratiisia kasteleva nelihaarainen joki, itä, länsi, pohjoinen, etelä. Nimet: Pison -Tonava, Gihon - Niili, Tigris ja Eufrat. (Gen.2 2:11-14) – Maininta Hindekel, Raamattu 1938

Moos.1.2-3 kerrotaan paratiisista, puutarhan keskellä on elämänpuu ja hyvän ja pahan tiedon puut.Elämänpuuna pidetään taatelipalmua ja hyvän ja pahantiedon puuna viikunapuuta. Omenapuu on myöhäisempää muutosta. Kuvaustavan muutosta voi tarkastella Aatamin ja Eevan karkoitus paratiisista ikoneista ja maalauksissa.

Paratiisia on etsitty aina, sitä ei koskaan ole löydetty joten:

Efraim Syyrialainen kertoo
Veljeni, katsokaa tuulta; vaikka sen henkäys on raivokas, se näkymätön on väriltänsä, salattu ilmiasultansa. Sen yllä ei ole huntua, ei alla aineen hahmoa, mutta sen tuiverrus on sekä salattu että avoin: sen voidaan tuntea olevan, mutta mitä se on, sitä ei voi tuntea.
Siunattu on hän, joka tuli ja kutsui paratiisiinsa kaksi maailmaa.

ORTODOKSINEN KIRKKORAKENNUS
ON JUMALANKOTI

Tämä viheliäinen aika laahaa mukanaan kirkkoon penkit, tuolit ,soittimet, kansanlaulut, kirkosta on tullut monitoimitila, perinne kuitataan sanomalla että se on vain jonkun mielipide kun yrität kertoa traditioista.

Tuulta ei voi nähdä, mutta sen voi kokea ja tuntea. Vastaavalla tavalla voi kokea paratiisin. Varsinkin Pyhään Ehtoolliseen osallistumisemme on luomattomaan (Pyhä Ehtoollinen) osallistumista ja meille samalla joko paratiisi tai helvetti juuri nyt ja siinä paikassa. Siksi pyydämme Jumalalta ennen Ehtoollista, etteivät Pyhät Lahjat tulisi meille "tuomioksi eivätkä syytteeksi" meissä, vaan "sielun ja ruumiin parannukseksi", "eikä tuomioksi".

Lähestymme siis paratiisia, jo kun astumme sisään kirkkoon, sytytämme tuohukset, Paratiisi ulottuu keskuskupolin kohdalle jossa on analogipöytä, kunnioitamme sillä olevaa ikonia, seuraavaksi sytytämme tuohuksen Kristukselle, palaamme samaa tietä takaisin, kumarramme analogin kohdalla, viemme tuohuksen Jumalanäidille, palaamme takaisin samaa tietä ja nyt vasta sytytämme tuohuksen keskusanalogin pyhälle, emme hortoile kuin ruotsinlaivalla sinne tänne vaan otamme kokemuksen vastaan säännöillä ja kunnioituksella.
Viimeksi sytytämme tuohuksen vainajien muistopöydälle.
Me seisomme palveluksissa, olemme liikkeellä kohti paratiisia, emme istu mukavasti, vain sairauden vuoksi voimme istua.
Kun lähestymme Ehtoollista nousemme ensimmäiset askeleet paratiisin portille ja kun laskeudumme alas lähdemme maailmaan kertomaan  ilosanomaa tapahtuneesta.

PYHÄ DISMAS- VIISAS RYÖVÄRI
Ensimmäisenä esittelen pyhä Dismaksen. Dismas merkitsee auringon lasku- kuolemattomuuden.
Dismas tunnetaan myös eri nimillä kuten Titus- merkitsee hyvä ja on arabiaa, kolmas on Rah, nimi, tätä käytetään venäjällä.

Ikonin tausta on valkoinen sillä aina paratiisia kuvaavissa ikoneissa on tausta hopeaa tai valkoista, ei siis ole enää kultaa, vain tyhjyys.


Olen karsinut pois kaiken.

VANHURSKAAN AABRAHAMIN SYLI- HELMA
Aabrahamin nimi oli alkuaa Abram (Korkea isä) myöhemmin Jumala kertoi Abramille, että hänestä tulisi monien kansojen isä ja että hänen nimensä pidennettäisiin Aabrahamiksi (Paljouden isä). Aabrahamin muistopäivä on 9.10

Jeesuksen aikana oli tapana aterioida makuuasennossa, nojautuen vasempaan kyynärpäähän, näin oikea käsi oli vapaa ruokailuun, sohvat oli usein jaettuja ja luonnollisesti toinen henkilö nojasi vasemmalla puolella olevaan. Pidettiin suurena kunniana nojata juhlan päähenkilön rintaan. Maallisessa kuvataiteessa näkyy myös asia kuten maailman kuuluisimmassa viimeinen ehtoollinen freskossa jossa Johannes nojaa Jeesuksen rintaan.


Ikonissa olen kuvannut elämän puun(taateli) ja hyvän ja pahan tiedon puun(viikuna). Aabrahamin syliin olen kuvannut sieluja, yksi heistä on köyhä Lasarus. Ikoni perustuu kertomukseen köyhän Lasaruksen ja rikkaan miehen jota ei edes mainita nimeltä .(Luuk. 16:22-23)

Kertomuksessa voimme selkeästi nähdä kuinka paratiisi ja helvetti ovat vierekkäin, vain syvä juopa erottaa ne, Rikas mies näkee Lasaruksen Aabrahamin helmassa(tai sylissä) ja pyytää apua jota ei enää voi saada.


Näinkin voi käydä, intoilin Aabrahamin nimen kanssa ja valmista tuli, tarkistin kaiken, ok, lakkasin ikonin ja kun olin lakannut huomasin että, olin jättänyt toisen A kirjaimen pois, joten lisäsin sen lakan päälle ja lakkasin kohdan , kuinka ollakkaan väri oli sama , mutta sävy muuttui kuitenkin, enää ei voi korjata.

JUMALANÄITI PARATIISIN PORTIN AVAIN
Jumalanäiti kuvataan aina paratiisi ikoniin, löysin tämän ikonimallin, mutta miksi oli tämä nimi ei löytynyt selitystä. Vanhurskas Hesekiel puhuu Jumalanäidistä porttina(44:2)



Ikoniin olen kuvannut liljoja jotka ovat Jumalanäidin symboleja, lisäksi vaaleansinisiä lemmikkejä koska perimätiedon mukaan Jumalanäidin lempiväri oli vaalean sininen.


AINA VALVOVA KRISTUS
Viimeisenä ikonina käsittelin Aina valvova Kristus joka myös liittyy paratiisiin.

Suuren lauantain aamupalvelus kiitosstikiiroista 2. sävelmä liitelauselma ( otteita suuren paaston Jumalanpalveluksista sivu 521)

Tulkaa, katsokaamme Elämäämme, joka tehdäkseen eläviksi haudoissa olevat makaa itse haudassa.
Tulkaa nyt, katsokaamme makaamassa olevaa jalopeuraa Juudan sukukunnasta ja profeetallisesti huutakaamme hänelle:
Sinä olet asettunut makaamaan niinkuin jalopeura.
Kuka tohtii herättää Sinut, Kuningas?
Mutta nouse ylös omalla voimallasi Sinä, joka olet vapaaehtoisesti antanut itsesi meidän edestämme!

Herra kunnia olkoon Sinulle! 

(1 Moos. 49:9)


Yleensä ikonissa kuvataan Jumalanäiti, enkeleitä, olen jättänyt ne kaikki pois, kuvasin  Kristuksen nuorukaisena lepäämässä olkipatjalla silmät avoinna paratiisissa, ikoni tunnetaan myös nimellä Aina valvova silmä. Lähtökohtana pidin tekstiä jossa Kristus sanoi ryövärille heidän ollessaan Ristillä: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa".(Luukas23:43)
Tämä ikoni pidetään esillä vain Suurena Lauantaina.


Lopuksi näytin maallisen kuvan  Aina valvova Kristus aiheesta, nukkuvan Kristuksen takana näkyy Risti, keihäs, ruoko jonka päässä on sieni sekä tikkaat joilla Krisus laskettiin alas Ristiltä.

Tässä tämä, lyhyt kuvaus paratiisista ikonien kautta.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti