VALO

VALO ORTODOKSISESSA KIRKOSSA JA IKONEISSA.

Kerroin oppilaille jokunen viikko sitten ikonien valosta ja olin itsekseni hämmästynyt etten ollut aiemmin 30 vuoden aikana valosta mitään kertonut, valo ikoneissa on niin itsestään selvyys vai onko, katsotaan.











Kuvassa Elomäen tsasouna valon kohteena.



Ensin käydään kirkossa sisällä, lähtökohtana on Valtimon ortodoksinen kirkko.

Kun astut sisään, astut sisään hämärään jossa market valo ei sinua sokaise, voit rauhallisesti siirtyä varjoon rukoilemaan.

Kuva puuttuu


LAMPUKKA

Valo lampukassa on uhrilahjamme ja kuvaa taivaallisen ja jumalallisen valon läsnäoloa ja varsinkin Kristusta maailman valkeutena.

Alttarissa pyhän pöydän takana seitsenhaaraisessa lampukanjalassa palava tuli muistuttaa Vanhan liiton täyttymystä Uudessa liitossa.



 






















TUOHUS- KYNTTILÄ

Tuohus kynttilä ostetaan, se on lahja Jumalalle tai pyhälle jonka ikonin eteen tuohus sytytetään.
















Tuohuksia käytetään pitkin palveluksen kulkua ne ovat valmistettu mehiläisvahasta, pääsiäisenä tuohuksen väri on punainen, ei jouluna.

SAATTOKYNTTILÄ kuvaa Kristuksen opetusta ja itse Kristusta- totista valkeutta totisesta valkeudesta

PIISPAN KYNTTILÄT kuvaavat samaa kuin ristinmerkin tekevät sormet: Jumalan kolminaisuutta ja Kristuksen kahta luontoa, Jumala ja ihminen-

DIAKONIN kynttilä jota kannetaan suitsutuksen edellä kuvaa apostolien julistuksen tuomaa valoa.


























Myös leipien siunauksessa palavat tuohukset, yleensä kolme.


IKONIEN VALO
IIKONIEN  Karismaattisuus, ikonin pitää valloittaa tila mihin se tehdään, siksi on tarkkaan harkittava väritys ettei ikoni huku tapetteihin.























Ikonin on tultava esiin seinästä.

























Kun ikonia suunnitellaan on otettava tila johon se tulee, tässä Golgata risti on aina hämärässä joten on korostettava valolla Kristusta ja muita vähän himmettävä, ei kuitenkaan liikaa.


Taustalla näkyy palkattaparantaja Tryfon, kirkossa tai missä tahansa tilassa ikonin pitää näkyä ulko-ovelle asti jossa aremmat rukoilijat seisovat, myös heidän pitää nähdä pyhä, siksi, hahmot pitää olla suuret ja sädekehän valo loistava.






SÄDEKEHÄ (nimbus, halo)

Jokaisella pyhällä ja Kristuksella on sädekehä, kristuksella kaksi. Kristuksen kaksi sädekehää on ongelma , ei millään ymmärretä asiaa ja ei ainakaan viitsitä tehdä, se on pakollista, tämä asia on lähes ainoa asia monogrammien lisäksi mikä on pakollinen.

























Kaksi sädekehää merkitään kahdella renkaalla jotka yhdistetään ristin väkäsillä



























Tässä näkyy paremmin kaksi punaista rengasta jotka yhdistetään väkäsillä, siis Kristus on Jumala ja ihminen, tätä asiaa renkaat kuvaavat.


























Sädekehä on yleensä okraa tai kullattu, itse en suosi kultaa.

MANDORLA
Mandorla on kahden ympyrän leikkaavat keskipisteessä. Mandorlaa kehystää kokonaan Kristuksen, esim. ylösnousemus ikonissa.























Tässä huonolaatuinen kuva mandorlasta ylösnousemus ikonissa.



NELIÖ sädekehä.
Hyvin harvoin käytetään neliömäistä sädekehää koska silloin kuvataan ihmistä joka ei ole julistettu pyhäksi vaan ansioittensa perusteella voidaan maalata esim freskoon kirkon seinälle.






TAUSTA
Ikoneissa tausta on aina valoa, ikonien tausta on harvoin taivas, taivas kuvataan ylös ja puoliympyränä, josta teeman mukaisesti voi lähteä kyyhkynen, tähden säteet tai voi näkyä Jumalan siunaava käsi. Kristuksen syntymän ikonissa ei ole syytä maalata tähtitaivasta, vain yksi tähti johdatteli ja luo säteitään .


SININEN VALO TAUSTASSA (indigo)

Ps. 139:12

Niin ei pimeäkään sinun edessäsi pimittäisi, ja yö valaisisi niinkuin selvä päivä, pimeä on sinulle kuin valo.

Raamattu 1861 käännös, painos 1928.


Sinulle ei pimeys ole pimeää, vaan yö on sinulle kuin päivänpaiste, pimeys kuin kirkas valo.

Raamattu 1992 käännös, painos 1992


Psalmi 138 (139)

Mutta sinulle ei pimeys ole pimeää, vaan yö on valoisa kuin päivä. Niin kuin on sen pimeys, niin on myös sen valo.

Psalmit Septuagintan mukaan 2010, painos 2010


------------------------------------------------------------------------

Evankeliumi Johanneksen mukaan 1


  1. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo.

  2. Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.

  3. Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes.

  4. Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen.

  5. Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli.


Raamattu, käännös 1992, painos 1992




















Tausta voi olla punainen

























Tausta voi olla sininen tässä indigon sininen


























Tausta voi olla luonnon umbra, vanhauskoisten suosima väri.


























Tässä oppilaani kotona itsenäisesti maalaama Pyhittäjä Serafim Sarovilaisen ikoni, tuskin olisin antanut maalata taivaansinista taustaa, mutta kun näkee työn on kaikki värit tasapainoiset ja sommitelma hurmaava, pidän tästä työstä ja uskalluksesta tehdä itsenäisesti.  Tsasouna johon työ tulee oli mietinnän alla jotta kaikki sointuvat yhteen, joten tulevissa ikoneissa taustaväri tulee olemaan sama, värillä viedään pois maisemallisuus ja sininen väri on vain tausta.


Voipi tämä vielä jatkuakkin, mietitään..... Koska teologinen puoli on vielä käsittelemättä lähes kokonaan.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti